Fra Johannes af korsets "Levende kærlighedsflamme":

fredag, april 06, 2007

Jomfru Maria og centrerende bøn

Jeg er ikke den der dyrker Maria fromhed i stor stil. Det er nok mest fordi jeg har ønsket et forholdsvist enkelt forhold til Gud, og jeg har syntes at de mange former for Mariadyrkelse har en tendens til at forvirre det.

I de senere år har jeg lagt mærke til at de fleste prædikener jeg har hørt om Maria vender tilbage til beretningen om bebudelsen. Da hun fik besked om at hun skulle være mor til Guds søn, sagde hun bare "Lad det ske mig efter dit ord". Det har gjort indtryk på mig. Hun fortjener stor ære for alene det.

Fornyligt tænkte jeg på det her fra et centrerende bøn-perspektiv. Keating udtrykker gentagne gange centrerende bøns fokus som consent to God's presence within us. Og det er helt bogstaveligt hvad Maria gjorde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.